STREVEN NAAR EEN GEZOND LEVEN

Ontspanning

Ervaar je veel stress dan is de ontspanning vaak ver te zoeken. Niet kunnen ontspannen geeft klachten als verkramping van de kuiten, andere spierpijnen, hoofdpijnen, misselijkheid, slaapproblemen en op den duur zelfs hartklachten. Stress zorgt ook dat het lichaam extra magnesium verbruikt. Magnesium is een belangrijke stof die je nodig hebt voor ontspanning. Heb je veel stress en misschien al een tekort aan magnesium dan krijg je sneller last van de voorgaande symptomen. Daarom is het raadzaam om voeding te eten dat veel magnesium bevat, zoals amandelen en bananen. Ontspanning heb je nodig om lichaam en geest in balans te houden. Er zijn meer manieren om de stress te verdrijven. Denk bijvoorbeeld aan de manier van jouw ademhaling. Zorg dat je bewust de buikademhaling toepast. Nog een manier is het zoeken van afleiding in andere bezigheden als tegenhanger van stress.

Herstel en ontspanning

Met plezier bewegen en genieten brengt weer balans in je lichaam en leven. Vooral buiten in beweging zijn, zorgt ervoor dat het lichaam weer in balans komt. Bij bewegen komt namelijk endorfine en dopamine vrij. Dit zijn hormonen die het lichaam ontstressen. Probeer zo vaak mogelijk (tijdens daglicht) buiten te zijn om ook jouw biologische klok weer te resetten. Dit zorgt ervoor dat het slaapritme weer in balans komt, zodat het lichaam herstelt en ontspant. Zoek iets wat je leuk vindt en beweeg met plezier, bijvoorbeeld tuinieren of lange wandelingen met de hond. Moeten levert stress op en het is juist belangrijk te ontspannen.

Darmen

Altijd onder spanning staan heeft nog een nadeel, het beïnvloedt de darmen. De invloed is te merken aan de darmflora, de samenstelling wordt ongunstig. Dit houdt in dat de verkeerde bacteriën de overhand gaan nemen. Die onbalans ga je merken aan de spijsvertering. Je kan last krijgen van gasvorming, obstipatie of juist diarree. Op de lange termijn is er een kans dat de darm gaat lekken, ook wel “Leaky gut” genoemd. Onderzoek heeft aangetoond dat wat er in de darmen gebeurt invloed heeft op de hersenen en de gemoedstoestand. Dus is ook jouw voedingspatroon belangrijk voor de gezondheid van de darmen en je goed voelen.

Voeding

Goede gezonde voeding heeft dus veel invloed hoe jij je voelt en is belangrijk voor je gezondheid. Voeding moet voedingsstoffen bevatten om in balans te blijven. Zoals magnesium voor ontspanning zorgt, is dit element ook belangrijk voor botopbouw, opbouw lichaamseiwit. Goede samenstelling in de voeding zorgt voor evenwicht in de samenstelling van de darmbacteriën. Die balans draagt zorg voor een goede opname van de voedingsstoffen door het lichaam. En dus ook van magnesium. Variatie in voeding zorgt voor een brede aanvoer van voedingsstoffen.

Fysieke intimiteit

Door het aanraken van de huid worden gevoelige sensoren in werking gezet. Die sensoren stimuleren in je brein een reactie, waardoor er chemische stofjes vrijkomen. Een van die stofjes is Oxytocine, ook wel knuffelhormoon genoemd. Het zorgt voor een goed gevoel, bloeddruk stijgt minder snel en vermindert stress.

Ontspanning

Ervaar je veel stress dan is de ontspanning vaak ver te zoeken. Niet kunnen ontspannen geeft klachten als verkramping van de kuiten, andere spierpijnen, hoofdpijnen, misselijkheid, slaapproblemen en op den duur zelfs hartklachten. Stress zorgt ook dat het lichaam extra magnesium verbruikt. Magnesium is een belangrijke stof die je nodig hebt voor ontspanning. Heb je veel stress en misschien al een tekort aan magnesium dan krijg je sneller last van de voorgaande symptomen. Daarom is het raadzaam om voeding te eten dat veel magnesium bevat, zoals amandelen en bananen. Ontspanning heb je nodig om lichaam en geest in balans te houden. Er zijn meer manieren om de stress te verdrijven. Denk bijvoorbeeld aan de manier van jouw ademhaling. Zorg dat je bewust de buikademhaling toepast. Nog een manier is het zoeken van afleiding in andere bezigheden als tegenhanger van stress.

Herstel en ontspanning

Met plezier bewegen en genieten brengt weer balans in je lichaam en leven. Vooral buiten in beweging zijn, zorgt ervoor dat het lichaam weer in balans komt. Bij bewegen komt namelijk endorfine en dopamine vrij. Dit zijn hormonen die het lichaam ontstressen. Probeer zo vaak mogelijk (tijdens daglicht) buiten te zijn om ook jouw biologische klok weer te resetten. Dit zorgt ervoor dat het slaapritme weer in balans komt, zodat het lichaam herstelt en ontspant. Zoek iets wat je leuk vindt en beweeg met plezier, bijvoorbeeld tuinieren of lange wandelingen met de hond. Moeten levert stress op en het is juist belangrijk te ontspannen.

Darmen

Altijd onder spanning staan heeft nog een nadeel, het beïnvloedt de darmen. De invloed is te merken aan de darmflora, de samenstelling wordt ongunstig. Dit houdt in dat de verkeerde bacteriën de overhand gaan nemen. Die onbalans ga je merken aan de spijsvertering. Je kan last krijgen van gasvorming, obstipatie of juist diarree. Op de lange termijn is er een kans dat de darm gaat lekken, ook wel “Leaky gut” genoemd. Onderzoek heeft aangetoond dat wat er in de darmen gebeurt invloed heeft op de hersenen en de gemoedstoestand. Dus is ook jouw voedingspatroon belangrijk voor de gezondheid van de darmen en je goed voelen.

Voeding

Goede gezonde voeding heeft dus veel invloed hoe jij je voelt en is belangrijk voor je gezondheid. Voeding moet voedingsstoffen bevatten om in balans te blijven. Zoals magnesium voor ontspanning zorgt, is dit element ook belangrijk voor botopbouw, opbouw lichaamseiwit. Goede samenstelling in de voeding zorgt voor evenwicht in de samenstelling van de darmbacteriën. Die balans draagt zorg voor een goede opname van de voedingsstoffen door het lichaam. En dus ook van magnesium. Variatie in voeding zorgt voor een brede aanvoer van voedingsstoffen

Fysieke intimiteit

Door het aanraken van de huid worden gevoelige sensoren in werking gezet. Die sensoren stimuleren in je brein een reactie, waardoor er chemische stofjes vrijkomen. Een van die stofjes is Oxytocine, ook wel knuffelhormoon genoemd. Het zorgt voor een goed gevoel, bloeddruk stijgt minder snel en vermindert stress.

TIPS voor ontspanning

Het geeft beweging en je hebt de tijd om los te komen van je werk.

Alleen voor aderen zorgen en jezelf vergeten werkt niet. Zorg goed voor jezelf.

Of ga mediteren, of doe wat yoga-oefeningen.

Zorg dat je een uur voor het slapen gaan: de lichtintensiteit verlaagt, geen laptop of
telefoon meer gebruik.

MOGELIJKHEDEN GEZOND LEVEN

Selecteer een van de onderstaande onderwerpen voor meer informatie over gezond leven.

Voeding

Gezonde voeding is één van pijlers van een goede gezondheid. Andere pijlers zijn geschikte supplementen en regelmatige beweging.

Beweging

Beweging is (zoals de meeste mensen wel weten) heel goed voor lichaam en geest.

Metabolic balance

Metabolic Balance is een leefstijlplan gericht op het herstellen van de stofwisseling.

Immuunsysteem

We weten inmiddels dat ons immuunsysteem voor een groot deel gevormd wordt in de darmen.

Cora Boutsma

Mijn beeld over ontspanning

Ontspanning is afhankelijk van de lichamelijk conditie, status van vitaminen en mineralen of zelfs medicijngebruik. Orthomoleculaire therapie kan dit weer in balans brengen. Ontspanning kan op meerder manieren worden bereikt, bijvoorbeeld door meditatie, yoga en wandelen.

CONTACT

E-mail: info@salutemiq.nl
Telefoon: 06 12895178
KVK: 76482391
AGB-code therapeut: 90107977
AGB-code praktijk: 90067040

NEEM CONTACT OP